اتاق بازی سازمان مردم نهاد ریشه ها

اتاق‌های بازی ریشه‌ها، پایگاهی برای فعالیت‌های کمک‌درمانی کودکان، و اصلی‌ترین هدف ریشه‌ها است. در این اتاق‌ها، علاوه بر محیطی شاد و بهداشتی برای بازی کودکان بیمار، امکانات مشاوره و روان‌درمانی کودکان و والدین نیز فراهم آمده است. بازی بهترین روش برای کمک به روحیه کودکانی است که روزهای متمادی را در بیمارستان می‌گذرانند .

الگوی راه اندازی و گسترش اتاق­های بازی در بیمارستان­های کودکان موضوعی شناخته شده در دنیای امروز است و سازمان مردم­نهاد ریشه­ها با الگوبرداری این فعالیت از بیمارستان­های کودکان کشور آلمان و با توجه به بهداشت جسم و روان بیماران این اتاق­ها را تاسیس و حمایت می­کند.

مشاوره و اطلاع‌رسانی نیز کمک بزرگی به روند درمان کودکان دارد. بسیاری از والدین از نوع بیماری کودکان خود و شیوه مراقبت‌های پس از درمان کاملا بی‌اطلاع هستند و از روبرو‌شدن با بیماری عاجزند. تیم مشاوره و توان‌بخشی ریشه‌ها، در اتاق بازی ریشه‌ها با ارائه مشاوره تخصصی برای والدین بیماران، آنان را در درک واقعیت‌ها، یاری می‌دهد.

تمام هزینه‌های اتاق‌ها، اعم از وسایل بازی، حقوق کارمندان، لوازم بهداشتی و مشاوره توسط ریشه‌ها تامین می‌شود. ریشه‌ها علاوه بر مشاوره‌ اتاق بازی، بیمارانی که به صورت موردی نیاز به کمک دارند و توان مالی پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. این پروژه،  با همکاری مددکاری  بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

اتاق بازی چه تاثیری خواهد داشت؟

فضایی فارغ از دغدغه های بیمارستانی و گوشی شنوا برای کودکان و والدین، آرامبخش خواهد بود.گفتگو همیشه کمکی ست به بستگان بیماران تا با ترس­های پنهان خود روبرو شوند و با شرایط کودک خود راحت­تر کنار بیایند. زمان برای کودکان در اتاق بازی به سرعت می گذرد و همین تحمل دوره درمان را برای ایشان راحت­تر می­کند؛ به همین دلیل فضای اتاق بازی می­باید فضایی باز با نور مناسب ، مرتب و همیشه تمیز باشد.

اصولی که حتما باید مدد کار به آن توجه کند:

  • مددکار باید همیشه پیش از ساعت شروع کار اتاق بازی در اتاق حضور داشته باشد .
  • مددکار موظف است هرروز صبح به اتاق بیماران سرکشی کرده و از کودکان و نوجوانان بپرسد که چه بازی یا سرگرمی را دوست دارند در آن روز انجام بدهند.این بازی و سرگرمی حتما باید با شرایط درمان کودک سازگار باشد.سپس مددکار با توجه به نیاز فردی و جمعی ،بازی ها و سرگرمی های روز را در نظر گرفته و این بازی ها را پیش از حضور کودکان در اتاق بازی آماده می کند.

(برای کودکانی که نمی توانند تخت خود را ترک کنند بازی هایی را در نظر می­گیریم که در اتاق بیمارستان و با مشارکت نزدیکان بیمار و بیمار دیگر و مددکار قابل اجرا باشد. مددکار موظف است در برنامه روزانه خود جایی برای این بازی­های فردی را نیز در نظر بگیرد.)

  • در بازی، کودکان و نوجوانان انرژی خود را فعال می کنند و  بازی ایشان را از فشارهای روحی و نیاز های روحی ایشان رها می کند. هر چقدر سن کودکان بیشتر باشد نیاز ایشان به یک همراهی مثبت مدد کارانه بیشتر است.
  • همه کودکان پیش از ورود کفش های خود را بیرون اتاق در آورده و سپس وارد اتاق می شوند
  • دستان کودکان باید حتما پیش از ورود به اتاق بازی توسط مددکار ضد عفونی شود.
  • درست این است که والدین کودکان بیرون اتاق بازی منتظر بمانند مگر کودکانی که به تنهایی به دلیل بیماری قادر به حضور مستقل در اتاق نباشند.
  • در اتاق بازی به غیر از مواردی که با مدیریت اتاق مطرح شده خوراکی و نوشیدنی سرو نمی شود.
  • مسئولین اتاق برای صرف ناهار خود به مدت ۴۵ دقیقه اتاق را تعصیل کرده و سپس به کار خود ادامه می دهند.
  • در اتاق بازی به هیچ وجه مشاوره غیر حرفه ایی صورت نمی گیرد و ازاتاق بازی نباید بعنوان کلاس درس استفاده شود.
  • به مسئولین اتاق ۲ یونیفورم هم شکل داده می شود که در هفته دوبار عوض شده و شسته شود.
  • کمک خیرین با همکاری مدیریت اتاق پذیرفته شود تا بنابه نیاز به اداره کردن اتاق نیز کمک شود.
  • مددکاران و مسئولین حتما باید به فراخور سنین زیر بازی هایی را پیش بینی کرده و وسائل مورد نیاز خود برای این بازی ها را هر ماه تقاضا کنند. در زیر رده های سنی مختلف و توانایی بازی کودکان ذکر شده است که مددکاران با توجه به آن بازی های خود را طراحی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.